søndag 3. mars 2013

Bøkene vs. filmene



Jeg er en av dem som synes at filmene representerer bøkene veldig godt. Jeg føler kanskje at jeg savner en del fra boken i Twilight. Det var deler av boken som jeg ikke følte kom godt nok frem i filmen, som f.eks. at det virket som om Edward virkelig hatet Bella i begynnelsen. Jeg savnet også at Bella brukte mye av tiden sin til å lage mat til Charlie. Det fikk ikke vi se mye av i filmen.

Jeg er ikke så stor fan av Eclipse boken, og følte at den manglet handling. Jeg fikk egentlig den samme følelsen da jeg så filmen.

Breaking Dawn-del 1 filmen var en stor overraskelse for meg. Jeg synes ærlig talt av boken var kjedelig, selv om Bella fikk barn. Jeg synes det virket dumt og unaturlig at Bella kunne få barn med en vampyr. I filmen synes jeg hele historien ble mye sterkere og mer spennende. Kanskje fordi jeg gikk inn i kinosalen med ganske lave forventninger.



Breaking Dawn-del 2 synes jeg var veldig lik boken, slik jeg hadde forestilt meg historien. Filmen var genial på den måten at de klarte å "lure" publikum til å tro at de hadde forandret på hele historien. De klarte å overraske publikum, og utnyttet at vi trodde vi visste hva som kom til å skje. Det var et ganske stort sjokk når historien utviklet seg helt ulikt enn det som skjedde i boken. Da var jeg helt sikker på at Bill Condon hadde forandret på hele historien i filmen, og bare ga blaffen i den opprinnelige historien som Stephenie Meyer hadde skrevet.



Hva synes du om bøkene vs. filmene? Er bøkene bedre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar