fredag 13. januar 2012

Vampyrer på teater i Norge


Nordland teater har laget teaterstykkket Dødsforelska, som har premiere 14. januar.

"Kim Sørensen har regien når Nordland Teater setter opp Dødsforelska. Rocka, blodig, sexy og saftig kan beskrive det publikum kan vente seg. Inspirasjon er hentet fra kjente film- og tvsuksesser som Twilight-sagaen, True Blood og The Vampire Diaries. Ikke uventet handler det om sann kjærlighet. Den kjærligheten du er villig til å ofre alt for, selv livet.

Manuset bygger på klassikeren "Ravnen" av Edgar Allan Poe og skuespillere er Christine Guldbrandsen, Elaine Fatland, Andreas Kolstad, Sigurd Sele og Johannes Christoffer Winther Farstad. En egen dj mikser live under forestillingen og det visuelle formidles blant annet av flere feite videokanoner og flatskjermer".


Les mer her.

Nyhetsinnslag: NRK

5 kommentarer:

  1. Den her jeg lyst å se!!!
    A propos teater og vampyrer. Det er en musikal som fortsatt går i europa- Dance of the Vampires.(se http://en.wikipedia.org/wiki/Dance_of_the_Vampires )Den tyske eller østerriske versjonen skal være veldig bra. Hadde muligheten til å se musikalen for 12 år siden og angrer den dag i dag at jeg ikke gjore. Det finnes noen videoklipp på youtube av forskjellige sanger fra ulike forestillinger i europa. Liker spesielt den sangen som heter Total Eclipse (Bonnie Tyler sin sang med tilpasset tekst) Formørkelsen, farlig kjærlighet, jenta som gir livet sitt for så å leve evig- høres kjent ut :) Lurer på Om S. Meyer hentet sin inspirasjon fra noen av filmer, musikaler e.l.... jeg har ikke sett så mange intervjuer med henne så kan ikke huske hva hun har sagt om det. vet bare at selve ideer til bøker fikk hun i drømmen..

    ¤Esmeralda¤

    SvarSlett
  2. Jeg har kjempelyst å se det teaterstykket! De burde reise på norgesturne. De har helt klart tatt inspirasjon fra Twilight med de røde øynene. Kult at hun jenta e blond til en forandring. Både Bella og hun i Vampire Diaries er jo mørkhåret. Jeg synes SM har tatt seg vel mye inspirasjon fra Buffy!!!! Spesielt den scenen der Edward reiser fra Bella. Omtrent det samme, ordrett, skjedde i Buffy. Dialogen er nesten identisk. Det er så mange paralleller mellom Buffy og Twilight. Det var derfor jeg var litt anti-Twilight i begynnelsen. Og en gang snakket SM dritt om Buffy. Hun sa noe som: Jeg ville ikke at Twilight filmene skulle bli som en dårlig Buffy episode. Så hun har nok sett på Buffy, selv om hun ikke vil innrømme det.Hun har visst også tatt inspirasjon fra Romeo og Julie og Kjøpmannen fra Venedig. Jeg har ikke lest den siste boken.

    SvarSlett
  3. Jeg har egentlig aldri sett vampyr serier eller filmer, har sett "intervju med vampyren"- filmen og en gammel dracula film som jeg ikke husker noe av men bortsett fra det er sånt nytt for meg.
    norland teater brude absolutt ha norgesturnè, det virket underholdende og morsomt stykke de har satt opp. Selv om jeg ikke er i målgruppa lenger :)
    Det spiller jo til syvende og sist ingen rolle hvem har blitt inspirert av hvem, klart det virker litt dumt at SM kritiserer noe hun er tydelig blitt inspirert av.
    Jeg var anti twilight før fordi det(filmen) virket som en dum kjærlighetshistorie som ikke hadde noe nytt å tilby for filmfanatikere.
    Sånnsett kan man jo spørre om vi virkelig trenger endå en snøhvit filmatisering også?
    Slike filmer er underholdning og avkobling for meg. Samtidig liker jeg å se behind the scenes og intervjuer hvor skuespillere viser og snakker om hvordan de lager filmer. Ser man "forbi" søte og kjærlighetshistorier kan man finne ut at selve jobben folk gjør med filmen er ikke alltid så værst likevel. Jeg synes Kristen S. ofte gjør en god jobb selv om filmen ikke alltid er så bra , for eks. i The Messengers.

    ¤Esmeralda¤

    SvarSlett
  4. SM må slutt å kritisere Buffy :P Det blir jeg gal av. Hvis teaterstykket blir populært, kan det jo hende at de vil vise det i andre byer i Norge også *håper".
    Snøhvit filmen ja.... den har potensialet til å bli bra, men jeg frykter at den blir som re-maken av Alice in wonderland. Jeg får den følelsen når jeg ser plakaten og ser traileren. De kunne jo ha laget en god skrekkfilm av Snøhvit, uten å måtte gjøre henne om til en krigshelt. Føler at det blir litt feil i forhold til den originale historien. Får håpe det blir bra likevel!

    SvarSlett
  5. Hei!

    Jeg så Dødsforelska nå på tirsdag (21.02). Helt fantastisk. Men jeg vil vel mer kalle det en såkalt "Rock opera". Fikk noen av dere sett stykket?

    Det var rått, sexy, rørende og vakkert.

    Under linker jeg til et nydelig bilde fra stykket. Sett på "Blackbird" av The beatles når dere ser på dette bildet, det var den musikken som var i denne scenen. De sang selvfølgelig selv. Og helt nydelig.

    (Ja jeg vet, lang link.. :)

    http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/397280_272736302781984_145947455460870_681892_2087836799_n.jpg

    SvarSlett